Od 2 do 3 roku życia
Prawidłowy rozwój podstawowych funkcji (oddychanie, karmienie, ułożenie ciała, wrażliwość na dotyk, słuch, wzrok do 12 miesiąca życia)wpłynie znacząco na dalszy rozwój dziecka.
Mowa wyrasta z ciała. W drugim roku życia, intensywnemu rozwojowi psychomotorycznemu towarzyszy rozkwit mowy. Gotowość posturalna(siła mięśniowa i napięcie mięśniowe) budowana samodzielnością i samoobsługą, odgrywają znaczącą rolę w sprawności artykulacyjnej – Gotowości mięśniowej do mowy. Reakcja na własne imię, rozumienie poleceń, intencjonalne wskazywanie poparte gestem, kontakt wzrokowy z rozmówcą, naśladowanie dźwięków napływających z otoczenia-powtarzanie wyrażeń dźwiękonaśladowczych, budowanie zdań dwuczłonowych, koncentrowanie się na zadaniu(czytanie książeczki, układanie konstrukcji z klocków, łączenie elementów), naśladowanie ruchów z obszaru twarzy(parskanie-jak konik, przesyłanie buziaka), naśladowanie ruchów z obszaru ciała (papa-machanie rączką) to predyktory mowy.