Specjalne potrzeby
rozwojowe
Dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi to dzieci, u których rozwój przebiega w sposób nietypowy lub wolniejszy w porównaniu do rówieśników. Mogą one napotykać na trudności w różnych obszarach rozwoju, takich jak mowa, motoryka, percepcja, emocje, zachowanie, funkcjonowanie społeczne. Wczesne symptomy specjalnych potrzeb rozwojowych: Opóźnienia rozwojowe – dzieci rozwijają się wolniej w jednym lub więcej obszarach, takich jak mowa umiejętności motoryczne, funkcje poznawcze czy społeczne. Zaburzenia rozwojowe dzieci zdiagnozowane między innymi w kierunku afazji, zaburzeń słuchu, ADHD, mózgowego porażenia dziecięcego, spektrum autyzmu (ASD) Trudności sensoryczne –problemy z przetwarzaniem bodźców sensorycznych, wpływające na funkcjonowanie w codziennych sytuacjach (np. nadwrażliwość na dźwięki, dotyk, zapachy).Zaburzenia emocjonalne i behawioralne – trudności z regulacją emocji, nawiązywaniem relacji społecznych lub zachowywaniem się w sposób odpowiedni do sytuacji Niepełnosprawność intelektualna – występowanie trudność w nabywaniu nowych umiejętności poznawczych i rozumieniu otaczającego świata.