Od 6 do 12 roku życia
Rozwój mowy u dzieci w wieku 6–12 lat jest kluczowym okresem, w którym dziecko doskonali swoje umiejętności komunikacyjne, zarówno pod względem fonetycznym, motorycznym i gramatycznym. W tym okresie dziecko wchodzi w fazę bardziej złożonej komunikacji, rozwijając swoje zdolności narracyjne, rozumienie tekstu oraz umiejętności pisania i czytania. Proces ten jest związany z poziomem rozwoju funkcji fonologicznych, gramatyczno-leksykalnych, poznawczych, motorycznych. Funkcje motoryczne to, sprawność narządów artykulacyjnych (języka, warg, podniebienia) jest kluczowa dla prawidłowej wymowy. Dobrze rozwinięta motoryka mała, w tym ręka, wspiera rozwój pisania, co bezpośrednio wpływa na rozwój mowy. Funkcje słuchowe, to rozwinięta percepcja słuchowa umożliwia rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków mowy, co jest kluczowe zarówno w mowie, jak i w nauce pisania oraz czytania. Funkcje poznawcze to, zdolność do myślenia analitycznego, rozumienia pojęć abstrakcyjnych i tworzenia logicznych wypowiedzi rozwija się intensywnie w tym okresie. Funkcje społeczne i emocjonalne wzmacniają się umiejętności interpersonalne, dziecko rozwija empatię, uczy się komunikować w sposób zrozumiały i adekwatny do sytuacji. To czas intensywnego doskonalenia mowy, który kończy się w 12 roku życia. Ważne, aby dziecko w tym wieku miało odpowiednie wsparcie w rozwijaniu swoich umiejętności językowych, zarówno w szkole, jak i w domu, aby zapewnić mu jak najlepsze warunki do dalszego rozwoju komunikacyjnego.